Translate
csenfrdeitrues

Přihlásit se

Přihlášení pro autory článků a správce stránek.

časopis kaktusy

Basionym: Ferocactus wislizenii var. tiburonensis G. E. Linds., 1955

Tento ferocactus poprvé popsal G. E. Lindsay v roce 1955 jako Ferocactus wislizenii var. tiburonensis. C. Backeberg ho v roce 1961 ve svém díle Die Cactaceae ustanovuje jako samostatný druh Ferocactus tiburonensis. Poslední kombinace se objevuje v knize Ferocactus od J. Pilbeama a D. Browderyho, a to Ferocactus wislizenii subsp. tiburonensis.

fer tiburon 1 ic m

fer tiburon 2 ic m

mapa m

tiburon google map m

Ostrov Tiburón.

Druh roste na ostrově Tiburón (Isla Tiburón), největším mexickém ostrově, který se rozkládá v Kalifornském zálivu při pobřeží mexického státu Sonora. Fytogeograficky patří Tiburón do pouštních oblastí, konkrétně k Sonorské poušti, k centrálnímu pobřeží Kalifornského zálivu. Ostrov je neobydlený a je přírodní rezervací. Původní obyvatelé ostrova, indiáni z kmene Seri, odešli z ostrova na konci 60. a začátkem 70. let. Zůstala zde jen vojenská posádka. Lidé Seri žijí dnes na pevnině v obcích Punta Chueca a El Desemboque. Punta Chueca je výchozím bodem pro návštěvu ostrova Tiburón.

lokalita 3 ic m

punta chueca 5 ic m

Puenta Chueca.

Sem jsme měli v říjnu 2017 namířeno s naší expedicí. V pátek 27. října jsme vyrazili z Puerto Peñasco přes Puerto Libertad a El Desemboque do Punta Chueca. Asi 60 km jsme jeli po prašce, která byla totálně rozbitá, a navíc jsme zjistili, že nemáme nafty zrovna na rozdávání. 60 km obav, zda vůbec dojedeme. Pozdě odpoledne přijíždíme do vesnice, doptáváme se domorodců na restauraci a na možnost přespání. Majitelka baru nás upozorňuje, že je dnes fiesta a díky mládeži tady není bezpečno. Doporučuje nám, abychom přejeli do 20 km vzdáleného městečka Kino Grande a ráno se vrátili. Slíbila, že sežene rybáře, který by nás převezl na Tiburón. Činíme tak a odjíždíme do města. Stany si stavíme na pláži. Večeříme v blízké restauraci. Dávám si filet en diablo, je moc dobrý a ostrý. Noc je však hrozná. Místním zvykem je, že přijede auto na pláž, vystoupí z něj pár lidí a pustí autorádio nebo CD na plné pecky bez ohledu na druhé, a to v kteroukoli dobu. Vzápětí přijede další a pustí svou muziku. Někteří mají na svých autech reproduktory. To sobotní ráno vstáváme brzy a Tonda při pohledu na ostatní prohlašuje, že krom vaků pod očima nemáme jiných zavazadel. V 7.00 odjíždíme zpět do Punta Chueca, abychom sehnali rybáře. Daří se a na ostrov nás poveze Ernesto.

punta chueca 8 ic m

Zhruba po půl hodině vystupujeme na břeh. Pobřeží je porostlé trnitou vegetací skládající se z mangrove. Dále od břehu trnitá vegetace pokračuje. Vidíme bursery a euphorbie. Objevují se první kaktusy: Machaerocereus gummosus a Pachycereus pringlei. Rozhodli jsme se, že půjdeme na jih ke kopcům, které se zvedají několik kilometrů před námi.

lokalita 7 ic m

Pachycereus pringleii.

bursera sp 1 ic m

Bursera sp.

Slunce neúprosně pálí, teplota vzduchu rychle vzrůstá. Prodíráme se vegetací a na volných plochách nacházíme první rostliny Ferocactus tiburonensis. Nejprve si nejsme jisti, a tak porovnáváme rostliny s popisy. Postupujeme dále a nacházíme další a další rostliny různých velikostí. Po několika hodinách docházíme na úpatí kopce a kaktusy vidíme ve svahu. Některé dorůstají výšky 1 m. Tonda při pohledu vzhůru oznamuje, že není kamzík a zůstává dole. Fotíme a pak se rozhodujeme k návratu nejkratší cestou k moři, kde bude čekat Ernesto a oba Václavové, kteří se zhruba v půli cesty rozhodli pro návrat k loďce.

fer tiburon 3 ic m

fer tiburon 16 ic m

fer tiburon 20 ic m

Náš průvodce Ernesto.

V pálícím slunci jdu jak stroj. Zhruba po hodině přicházím k moři. Prodírám se porosty mangrove a vyhlížím loďku. Vyplašil jsem i dva kojoty, kteří si lebedili ve stínu keřů. Po pěti minutách spatřuji loďku, zouvám boty a brodím se k ní. Za chvíli přichází ostatní a vracíme se. Cestou zpět Ernesto oznamuje, že potřebuje natankovat benzín a že poplujeme nejdřív k vojákům. Trochu v nás hrklo. Naše obavy rozptýlil až voják, ze kterého se vyklubal Ernestův syn. Po návratu děkujeme Ernestovi, předáváme dohodnutou odměnu a odjíždíme směr Hermosillo.

rozlouceni 1 ic m

Rozloučení.

Suchý Jiří
Author: Suchý JiříEmail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Bystřice pod Lopenikem

Pin It
4.5 1 1 1 1 1 (12 hlasujících)