Translate
csenfrdeitrues

Přihlásit se

Přihlášení pro autory článků a správce stránek.

časopis kaktusy

Toto relativně nově zpřístupněné území v pohoří Sierra de Velazco v provincii La Rioja bylo již v časopise Kaktusy zmíněno ve článku o Gymnocalycium uebelmanianum.  Leží v nadmořské výšce kolem 2000 metrů a vede tam nová krásná asfaltová silnice.

V rámci naší dovolené v listopadu 2012 jsme si je vytypovali jako místo s přijatelnou noční teplotou pro táboření.  A tak po dni stráveném a žhnoucích pláních La Rioja míjíme v podvečer stejnojmenné hlavní město provincie, na benzinové pumpě doplňujeme zásoby vody a benzínu a stoupáme směrem na Villa Sanagasta a krátce po projetí městečka přijíždíme k odbočce.  Poutač láká turisty k návštěvě a hned vedle je tabule s instrukcemi pro cyklisty.  Cesta je jako nová, čím výše, tím strmější a mnohde se musíme vyhýbat napadanému kamení.  Na skalách nad cestou září v posledních paprscích zapadajícího slunce otevřené květy Trichocereus candicans. Náhle silnice začíná klesat a mezi kopci vidíme široké údolí s plochým, mírně zvlněným dnem. Silnice vede po okraji údolí dále a končí pod horou spolu s údolím.  Jsme tu sami, ale zdaleka ne první, koho napadlo zde tábořit. Za balvanem je už připravené ohniště s tlustou vrstvou popela.  Rychle stavíme stany a skoro potmě připravujeme večeři.  Kromě drobné opuncie rodu Airampoa, kterou jsem nahmátl při sběru dříví, jsme zatím kolem tábořiště na žádný kaktus nenarazili.  Noc byla jasná a příjemně chladná. Ráno byly orosené hlavně stany, vegetace sestávající z keříků, z nichž dokážu identifikovat jen akácie, zůstala suchá.  Některé keře již kvetou, ale celkově je vegetace šedivá a unavená. Zjevně zatím čeká na první jarní déšť.  Stany pod svahem jsou ještě ve stínu kopců ohraničujících údolí ale svah nad tábořištěm je nasvícen vycházejícím sluncem.  Nedočkavě stoupáme a těšíme se na květy T. candicans. Kaktusy začínají hned na úpatí svahu, kde rostou trsíky Austrocylindroopuntia verschafeldtii, žlutě kvetoucí Airampoa a Cumuloopuntia boliviana. Nějakých 50 m nad tábořištěm nacházíme první kulovitý kaktus. Je to Lobivia (Soehrensia) formosa var. velazcoensis Rausch.  Rostlina je stlačená vedle kamene, při průměru 15 cm má 6 nasazených plodů a dvě velká poupata. Zkouším největší plod a semena jsou černá. Hned vedlejší keř skrývá Trichocereus huascha, který zrovna otevírá svůj žlutý květ.  Malá tmavá G. uebelmanianum mají teď ráno ještě květy zavřené, a proto se snadno přehlédnou.  Až rostlinka čestvě ukousnutá koněm září světlou barvou dužiny a pomáhá nám se rozkoukat. G. uebelmanianum jsou docela hojná a určitě jsem na některá při výstupu šlápl.  Postupně nacházíme stále více a lépe rozkvetlé T. huascha i soehrensie a konečně i několik T. candicans. Kromě typických T. huascha je tu i několik mohutnějších rostlin s velkými žlutými květy „candicansového“ tvaru.  Mimořádně povedený přírodní hybrid, zdědil drobný vzrůst a žlutou barvu květů od místních T. huascha a tvar a velikost květů po T. candicans.  Další hybrid vypadá jako tlustý výhon T. huascha s velkým počtem květů. Pravděpodobnými rodiči budou Lobivia formosa v. velazcoensis a T. huascha.  Při sestupu nás zaujme oranžová barva probleskující mezi keři na úpatí. Austrocylindroopuntia verschafeldtii otevřely své květy. Nejen, že místní A. verschafeldtii jsou robustnější než ty, co známe z vlhkých lokalit jako třeba Tafi del Valle nebo Cachipampa, ale i jejich zářivě oranžové květy mají běžně 8 cm v průměru.

IMG 0263 750

IMG 0279 750

Rychle balíme suché stany a přejíždíme ke vjezdu na Pampa de la Viuda, kde jsme večer viděli rozkvetlé T. candicans. Zde jsou svahy strmé a skalnaté a silnice do nich zaříznutá, proto chvilku trvá, než najdeme schůdný žleb k nástupu do svahu. Jak tak jdeme po silnici k vyhlédnutému žlebu, míjí nás zelenohnědý Land Rover s doprovodem šesti motocyklistů s blikajícími modrými majáky. Zdravíme je, motocyklisté odpovídají ale nezastavují.  Pohyb na svahu je obtížnější než nad tábořištěm, většina povrchu je tvořena silně navětralou drolivou žulou. I vegetace je jiná, především skoro zmizela tráva, zato přibyly zemní bromelie rodu Deuterocohnia. Trsy T. candicans jsou hojnější, jejich květy v teple nastupujícího dopoledne již začínají vadnout, a tak musíme spěchat s focením. Hned na začátku výstupu nás zaujal zvláštní kaktus. Roste šikmo od svahu, je prohnutý, kyjovitého tvaru. Délka hlavního stonku je přes metr při průměru cca 20 cm a má jednu asi 20 cm odnož. Temeno je plné odkvetlých velkých žlutých květů.  Tloušťka stonku napovídá, že jedním z rodičů tohoto hybridu bude Lobivia formosa v. velazcoensis. Na druhého rodiče jsou dva kandidáti. Prvním je T. candicans, rostoucí v bezprostřední blízkosti.  V blízkém dohledu pak roste ještě Trichocereus terscheckii, takže ani ten nelze vyloučit.  Ve svahu jsou opět kvetoucí soehrensie, T. huascha, Airampoa i M. boliviana. G. uebelmanianum tu není, ale přibyla Denmoza rhodacantha. Denmozy jsou malé, největší nalezená byla sotva půl metru vysoká při průměru jen 10-12 cm.  Živé denmozy mají poupata a mnohé i květy, je tu i mnoho mumií. Nejspíš se jedná o následky mimořádně mokrého roku 2011.  Ostatní kaktusy se zdají v pořádku.

IMG 0291 750

IMG 0296 750

Výlet na Pampa de la Viuda byl velice poučný. Jednak jsme se přesvědčili, jak důležité je správné načasování návštěvy na lokalitě.  O den dříve nebo později by už bylo po květech hybridu T. huascha x T. candicans a zůstal by neodhalen.

Dále pro domácí pěstování je důležitý poznatek, že kaktusy v přírodě mnohdy kvetou ještě před prvním deštěm.  Odložení první zálivky může být klíčem ke kvetení druhů jako A. verschafeldtii nebo T. candicans, které v našich sbírkách kvetou zatím neochotně a sporadicky.

IMG 0309 750

Nejzajímavější bylo vidět kaktusovou vegetaci lokality G. uebelmanianum v celé její bohatosti a porovnat popularitu jednotlivých druhů v kultivaci. Zatímco nenápadné G. uebelmanianum je vysoce ceněné a hledané, ostatní daleko hezčí druhy se sotva pěstují.  Atraktivní drobné soehrensie, ještě menší než populární Lobivia formosa var. rosarioana už sice už v kultuře jsou jako malé semenáčky ze semen dovezených v roce 2008, nezbývá však než doufat, že alespoň některé z nich budou pěstovány jako sbírkové rostliny a neskončí jako podložky pro roubování.  Drobný a mimořádně bohatě kvetoucí T. huascha je mimořádně atraktivní rostlina s velkým zahradnickým potenciálem.  Ani my jsme jeho semena nepřivezli, správná doba pro semínka T. huascha na Pampa de la Viuda bude ve druhé polovině ledna.

IMG 0602 750

Kůrka Milan
Author: Kůrka MilanEmail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

https://www.cact.cz/kaktusy/sbirka_023.htm, Nad Priorem 17, Plzeň, Tel.: 777 789 193, 371 121 362

Pin It
4.4444444444444 1 1 1 1 1 (9 hlasujících)
Přidat komentář

Copyright © 2024 Internetové noviny o kaktusech a sukulentech. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software vydaný pod licencí GNU General Public License.