Translate
csenfrdeitrues

Přihlásit se

Přihlášení pro autory článků a správce stránek.

časopis kaktusy

Turbinicarpus (Gymnocactus, Rapicactus, Napina) mandragora (Frič ex A.Berger) Zimmermann

První pokusy o návštěvu této mystické rostliny na její lokalitě jsme podnikli při mé první cestě do Mexika v březnu 2012. Nejprve se pokoušíme dostat na lokalitu od severu, z Parras de la Fuente přes hřebeny Sierra Parras.

obr1 750V horách Sierra Parras

V horách však potkáváme kamionetu s dělníky, kteří nám oznamují, že cesta dál skrz hory je po zimě nesjízdná. Nevzdáváme se, objíždíme Sierra Parras od západu, odbočujeme do Laguny Viesca a pokračujeme k souřadnicím.  Cesty v laguně se často dělí, ale směr máme stále správný. Odbočujeme a vjíždíme mezi hřebeny mohutného pohoří. Námi vybraná cesta se však po několika kilometrech stále víc zužuje a ozývá se stále častější hlasité skřípání ostrých trnů akácií na bílém laku našeho nového Fordu, doplněného tichým skřípěním zubů Karla Pavlíčka, který už začíná přemýšlet, co mu na to řeknou v půjčovně. Po pracném překonání na několika místech erozí přerušené cesty dojíždíme k opuštěnému stavení a za ním cesta definitivně končí. K udaným souřadnicím zbývá asi 10 km vzdušnou čarou. Protože se blíží večer a dochází nám i pitná voda, o pivu nemluvě, rozhodujeme se to vzdát.

obr2 750Cesta v Laguna Viesca

Při plánování další, v pořadí mojí čtvrté cesty do Mexika v roce 2018 ,se mi podařilo do itineráře zařadit i další pokus o návštěvu této lokality. Tentokrát to chceme zkusit od východu, odbočením z MEX 54. Karel, který se na lokalitu mezitím jednou dostal, nás varuje, že to bude děsná „drbárna“, protože je to asi 180 km po prašných cestách. Nedbáme na varování a 12.3.2018 odbočujeme na prašku směr mandragora. Průměrnou rychlostí 40 km v hodině a v oblacích prachu se po několika zastávkách blížíme na úroveň prvních gps. Blíží se večer, tak zajíždíme co nejblíž k horám a stavíme tábor.

obr3 750Ráno balíme tábor.

Brzy ráno balíme stany, popojíždíme autem blíž k soutěsce a dál už pokračujeme pěšky.

obr4 750

Soutěska se kroutí mezi hřebeny a po několika km přicházíme do širokého údolí, ze kterého vystupují mírné kopečky z rozpadající se břidlice. Právě na nich by podle našich gps měly hledané rostliny růst. Rozdělujeme se, a pečlivě prohlížíme několik nejbližších kopečků. Bohužel, nacházíme jen epithelanty a horizontíky, mandragoru ani jednu.

obr6 750Epithelantha micromeris

Zklamaní se vracíme k autu, ale máme ještě několik gps více na západ, proto popojíždíme asi 10 km až do opuštěné a rozpadající se vesničky Tanque Menchaca. Dál na západ už žádná cesta nepokračuje.

obr7 750Tanque Menchaca

A tak se stáčíme opět na sever k horám na obzoru. Po jejich dosažení zaparkujeme a už podruhé ten den pochodujeme další soutěskou. Tentokrát jdeme suchým korytem potoka, který se kroutí mezi hřebeny a občas se hluboce zařezává do okolního terénu. Po několika km se znovu dostáváme do širokého údolí, vystupujeme z koryta potoka a ve velkém vedru míříme k nejbližším kopečkům, z nichž vystupují ostré výchozy břidlice.

obr8 750

A na nich konečně nacházíme hledané rostliny! Rozbíháme se po okolí, vedro-nevedro a fotíme jak o život. Na rostlinách je množství právě dozrávajících plodů, a tak si představuji, jak to tu muselo vypadat před několika týdny, když byly všechny rostliny v plném květu!

obr9 750

Jak je vidět na fotografiích, mandragory jsou usazené ve spárách mezi vrstvami břidlice, která je v těchto místech pohybem zemské kůry otočená skoro svisle. Zajímalo by mě, jak asi v těchto úzkých spárách vypadají jejich řepovité kořeny, ale žádnou obnaženou rostlinu nevidím.

obr11 750

obr12 750

Rostlin tu není mnoho, odhadem několik desítek, možná stovka, všechny dospělé, v dobré kondici a plodící množství semen, ale nenacházím žádný menší semenáček. Semena zřejmě zapadnou hluboko do, někdy až svislých, spár břidlice, a těžko říct, kolik let trvá, než vytvoří řepovitý kořen a vystrčí hlavičku nad okolní terén. Výskyt zřejmě pokračuje na východ i západ dál údolím, kde jsou vidět podobné kopečky. Na ty už se nevydáváme, protože nás čeká ještě cesta zpátky a v pozdním odpoledni se vedro ještě zvyšuje.

obr15 750

Spolu s mandragorami pozorujeme ještě několik rostlin Epithelantha micromeris a Echinocactus horizonthalonius. Na rovinkách mezi kopečky se občas objevuje Ariocarpus fissuratus v. lloydii.

Přestože se zdá, že je krajina široko daleko liduprázdná a nevidím ani žádné stopy, že by se tu toulaly jinak všudy přítomné krávy, u jednoho kopečku nacházíme zapomenutou starou přepravku. Možná je to vysvětlení, proč jsme na východněji položené lokalitě nenašli ani jednu rostlinu. Zdá se, že vzhledem k obtížné kultivaci druhu v kultuře a omezenému rozšíření v přírodě je i přes značnou nedostupnost lokality tento druh silně ohrožen vyhynutím. Měli bychom se ho naučit pěstovat alespoň ve sbírkách, protože by byla velká škoda o tuto vzácnou rostlinu přijít.

Unavený a žíznivý, protože už nám opět došla voda, se smíšenými pocity odcházím z tohoto krásného místa, opuštěného mezi horami, a přeji si ještě někdy se sem vrátit.

Nešuta Vladimír
Author: Nešuta VladimírWebsite: https://kaktusy-lithopsy-atd.webnode.cz/Email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Pin It
4.6875 1 1 1 1 1 (16 hlasujících)

Komentáře

+1 #1 Pavlíček Pavel 2021-01-27 03:00
Opět jsem si s láskou zavzpomínal na to kouzelné místa Tanque Menchaca, a začínám trochu věřit, že se na to místo ještě jednou podívám.Libor by měl najít čas, který by se nejlépe hodil, já bych načrtnul itinerář a vzal sebou svoji Lídu, která by nám vymývala ešusy, místo abychom je nechávali přes noc vylizovat kojotům, a Jakubec by si opět zasloužil ty nejsprostší nadávky, když ve 4 ráno začne cinkat nádobím při přípravě ranní kávy. To myslím smrtelně vážně, a už si dělám puntíky do mapy, kde bych chtěl na noc zakempovat a zatopit malý ohýnek. Zavazuju se, že večer budu opět vyprávět všechny nejdivočejší vzpomínky z cest, i když tam budu mít sebou manželku, tak je budu muset ve vzpomínkách předat nějakému jinému drsňákovi.
Citovat
+1 #2 Václav navrátil 2021-02-08 14:34
Čau Vláďo, gratuluji ti k tomu, že jsi se k těm mandragorám konečně dostal. Při čtení článku jsem si okamžitě vzpoměl na tebou popisovaný 1. pokus je zdolat, kterého jsem byl také účastníkem. Byl určitě dramatičtější, než se své skromnosti popisuješ. Kolikrát jsme překonávali vymletá koryta vyschlých potoků valících se po deštích z hor už těžko dopočítáme. Vystoupit z auta, upravit koryto nasbíranými kameny, nechat projet auto jen s řidičem - nezatížené, projít nejhorší úsek pěšky, nasednout, popojet kousek a nanovo vysednout, upravit koryto .... stále dokola jak zaseknutá gramofonová deska. Jen jsem tě chtěl trošku poopravit. Seděl jsi vzadu, já před tebou a Karel vepředu za volantem. To skřípání zubů, které jsi slyšel zepředu nebylo od Karla .... Rád čtu, že už máš za sebou čtvrtou cestu. Měj se krásně, přeji ti ještě spoustu skvělých cest do Mexika za kaktusy, VN.
Přidat komentář

Copyright © 2024 Internetové noviny o kaktusech a sukulentech. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software vydaný pod licencí GNU General Public License.